E-handel fortsætter med at vokse blandt ældre
“E-handlen fortsætter med at blive påvirket af coronakrisen. I april måned havde 78 % af svenskerne handlet på nettet. Det er det højeste niveau i e-handlens udvikling nogensinde. Det viser E-barometeret april, PostNords første månedlige måling af e-handlen i Sverige.”
Andelen af de svenske forbrugere, der har e-handlet (seneste 30 dage), nåede i april måned et hidtil uset niveau, hele 78 %. Betydeligt flere kvinder end mænd e-handlede i april, hele 82 %. I allerhøjeste grad e-handlede kvinder i alderen 30-49 år, hvor tallet var 88 %.
– Dette er uden tvivl en effekt af den nuværende coronakrise. Det bliver særdeles interessant at følge, hvor stor en del af stigningen der består, når livet efterhånden begynder at vende tilbage til mere normale tilstande.
Ved en sammenligning af, hvad det er forbrugerne har handlet på nettet i april sammenlignet med tiden før corona, bliver det tydeligt, at det er dagligvarer og apoteksvarer, der er steget mest. Skønhed og sundhed, hvor også apoteksvarer indgår, er nu den produktkategori, flest har handlet fra. Dagligvarer er det nu 21 procent, der har handlet på nettet i løbet af de seneste 30 dage. Vedlagt er også en tabel, der viser den samlede stigning fordelt på køn og aldersgrupper sammenlignet med april 2019.
E-handlens vækst i april (sammenlignet med april 2019), baseret på forbrugernes vurdering:
Køn Alder
Hele befolkningen Mænd Kvinder 18-29 30-49 50-64 65-79
+44 % +35 % +56 % +11 % +34 % +53 % +154 %
– Dagligvarehandlen på nettet har fået mange nye kunder, især ældre personer.
Samtidig er der mange, 37 procent, der angiver, at de vil handle mindre, samlet set, i 2020 sammenlignet med året før.
Nogle udvalgte tal fra E-barometeret april 2020:
• E-handlen voksede med 44 %* i april sammenlignet med april 2019.
• 78 % af svenskerne e-handlede, hvilket er den højeste andel nogensinde, og 8 procentpoint højere end gennemsnittet i 2019 (70 %).
• 12 % af svenskerne er begyndt at handle apoteksvarer på nettet som en direkte konsekvens af coronavirusset. For dagligvarer samt tøj og sko var den tilsvarende procent 8 %.
• Samlet set tror 37 %, at de vil forbruge mindre (fysisk handel og e-handel) i 2020 sammenlignet med 2019. Kun 12 % tror, at de vil forbruge mere.
Er I interesserede i at starte en webshop?
Buildahome webbureau findes i Stockholm, Göteborg, Helsingborg og Malmö og er aktivt førende i at hjælpe virksomheder med at starte deres online tilstedeværelse med forskellige løsninger.
Platforme vi arbejder med:
– WooCommerce
– Magento
– Shopify
– OpenCart
– BigCommerce
Kontakt os direkte på [email protected] eller på telefon 010-214 65 65