Målgruppeanalyse – hvad betyder det for din hjemmeside?
Når man udformer en hjemmeside, men også markedsførings- og PR-kampagner, er det nødvendigt at udføre en målgruppeanalyse. I dette blogindlæg går vi nærmere ind på, hvad det egentlig betyder at strukturere en analyse, og hvordan man kan bruge den til gavn.
Grundlæggende om målgruppeanalyse
Selvom det kan være let at antage forskellige faktorer om sin målgruppe, er det nødvendigt at grave dybere for at finde de specifikke kendetegn. For at komme så tæt på de konverteringer (køb, tilmeldinger, abonnementer osv.), man ønsker, som muligt, skal man være opmærksom på detaljerne og afprøve sig frem, indtil man finder den rette “formel”.
Målgruppeanalyse i dette tilfælde betyder altså indsamling, rapportering og analyse af webstedets data. Ved hjælp af disse aspekter kan du identificere handlinger baseret på dine forretnings- og brugerbehov. Du bruger resultaterne af analysen til at forstå, hvilken retning din strategi er på vej – mod succes eller fiasko. Se det som en guide, der angiver forbedringspunkter.
Måling af indhold
Analysen, der er afgørende for udvikling og effektivitet, omfatter ofte “call-to-actions” (opfordringer) og identificerer hovedindikatorer for præstation (KPI’er – Key Performance Indicators). Nedenfor er nogle eksempler på, hvordan man bruger forskellige måleværdier på en hjemmeside:
Måleværdi | Hvad betyder det? | Eksempel: |
---|---|---|
Mål | Din hjemmesides hovedmål bør beskrive meningen med din hjemmeside. | Få brugere til at donere til velgørenhed. |
Objektiv | Beskriver hvad der kræves for at opnå dine mål. | Nå ud til så mange brugere som muligt, der ønsker at donere. |
Opfordringer | Punkter, der opfordrer besøgende til specifikke handlinger, f.eks. donere, købe, tilmelde sig osv. | Under en video om nødlidende dyr findes der en “donér”-knap. |
KPI | KPI’er er der, hvor vi kan måle, hvordan det går med alle opfordringer. | Hjemmesidens klikfrekvens for relaterede søgeord. |
Targets | Targets er tærskler, hvor man måler, hvordan det går for ens strategi. | Klikfrekvensen bør være mindst 10%. |
Kilde: https://www.usability.gov/what-and-why/web-analytics.html
Indsigter fra forskellige værktøjer
Som du måske bemærker i ovenstående tabel, måler man forskellige aspekter, hvilket betyder, at man også vil have brug for forskellige værktøjer. Det kan virke overvældende at bruge mange værktøjer på én gang, men fokus ligger ofte på et eller få værktøjer ad gangen, indtil man når næste skridt og derefter bruger et andet. Her er eksempler på, hvordan du kan måle besøgendes engagement på din hjemmeside:
Kilde | Type af værktøj |
---|---|
Antal klik | Webanalyseværktøjer (Google Analytics) |
Klikfrekvens, scrolltracking, varmekort | |
Eksperimentering og test | A/B eller multi-testning, Brugertestning |
Kundens stemme | Undersøgelser – tilfredse kunder/brugere, Undersøgelser på sidens niveau |
Konkurrencemæssig intelligens og markedsundersøgelser | Værktøjer til søgeordsforskning, Konkurrencemæssige analyseværktøjer |
Kilde: https://www.usability.gov/what-and-why/web-analytics.html
At tænke på når det gælder målgruppeanalyse
Opmuntr en datadrevet analyse for beslutningstagning
Selvom tal ikke beskriver hele billedet, er det et stort skridt mod at forstå, hvordan din målgruppe interagerer med din hjemmeside. Det er en fordelagtig måde at få en konkret observation af, hvad der sker, f.eks. hvor klik kommer fra, hvor længe besøgende bliver på siden, hvor hurtigt de forlader den, hvor de klikker videre hen, og på hvilket stadie de konverterer. Brug eksperiment- og testværktøjer, der tydeligt viser forskelle mellem forskellige metoder, så du hurtigt kan finde ud af, hvad der bør udelukkes, og hvad der virker bedst.
Tyd tal på den rigtige måde
Det er ikke nok bare at tyde én aspekt uden at have alle de andre værdier i tankerne. For eksempel betyder mange besøg intet, hvis mange af disse besøg forlader siden efter få sekunder eller ikke konverterer. Det kan tage tid at forstå sammenhængen mellem forskellige måleværdier og statistik, og derfor anbefaler vi, at du enten får styr på det selv eller hyrer professionelle, der allerede har forståelse for alle detaljer og har stor erfaring.
Få den hjælp, du behøver
Hvis din hjemmeside er brugervenlig, tilbyder relevant information, har meningsfuldt indhold og opfordringer på de rette steder, bør du komme langt. Dog kan der være tekniske problemer, der kan være årsag til hindringer bag kulisserne på din hjemmeside, hvilket også betyder, at professionel hjælp kan være en god idé.
Vi hos Buildahome hjælper dig gerne med målgruppeanalyse for at få den bedst mulige hjemmeside. Kontakt os, så fortæller vi mere om, hvordan processen forløber, og hvad du kan forvente fra start til slut i analysen. Hvis du vil vide mere om webanalyse, kan du læse her.
Vi tilbyder fuldservice, hvilket betyder, at vi gør meget mere end bare at bygge hjemmesider, så du får mest muligt ud af din hjemmeside og din virksomhed. Læs mere om vores fuldservice her!
Kontakt os
Mejladress: [email protected]
Telefonnummer: 010-214 65 65
Besøg os på sociale medier og webben
Webb
Læs andre blogindlæg
Søgeordsanalyse: Find de rette søgeord til din hjemmeside
Søgemaskineoptimeringsanalyse: Hvad er det?