Google Ads Kampagnetyper – Hvilken skal jeg vælge?
De fleste internetbrugere har på et tidspunkt stiftet bekendtskab med Google Ads-annoncer, måske endda uden at vide, at de kommer fra netop Google. Der findes mange forskellige kampagnetyper at vælge imellem. Hvilke kampagner er så bedst for din virksomhed? Hvad er forskellen mellem de forskellige kampagner, og hvad betyder de? Dette blogindlæg giver dig et hurtigt og klart overblik over de forskellige kampagnetyper.
Forskellige kampagnetyper
Noget af det bedste ved Google Ads-kampagner er, at de alle giver mulighed for at segmentere din målgruppe. Du kan for eksempel vælge, i hvilke lande og på hvilke sprog dine annoncer skal vises. Du kan også indstille faktorer som alder, køn, interesser, hvilke tidspunkter annoncerne skal vises osv. Dine annoncer vises for så mange personer, som dit budget tillader.
De forskellige kampagnetyper er:
- Søge
- Display
- Video
- Shoppin
- App
Søgekampagner
Den mest almindelige type er søgekampagnen, som vi alle har set, når vi søger efter noget på Google. Annoncerne vises i tekstformat og har en markering med “Annonce” øverst i venstre hjørne.
Når du opretter en søgekampagne, vælger du først dit mål og indstiller alle de øvrige indstillinger baseret på det. Et mål kan for eksempel være at få mere trafik til hjemmesiden, øge salget, få brugere til at registrere sig, besøge din fysiske butik eller ringe til din virksomhed. Det mest almindelige er at betale for klik (PPC – pay per click), hvilket betyder, at du kun betaler, når nogen klikker på annoncen.
Displaykampagne
Displaykampagnen er perfekt til brandgenkendelse og hvis du hellere vil vise dine annoncer i billedeformat i stedet for tekst. Denne type kampagne vises på forskellige hjemmesider og i apps. Med displaykampagner når du mange relevante brugere på flere forskellige steder samtidigt. De er også “responsive”, hvilket betyder, at Googles algoritme afgør, hvilken annonce der er mest relevant og viser den til den rette person.
Videokampagne
YouTube er verdens næstmest anvendte søgemaskine (efter Google). Derfor kan det være en meget gavnlig platform at annoncere på. Videokampagner er annoncer i videoformat, der vises som klip på YouTube i mellem 6 og 15 sekunder afhængigt af type og formål. Ofte ser man dem lige før et klip starter, eller midt i en video efter cirka 10 minutter i længere klip.
Shoppingkampagne
Hvis du driver en e-handel, er Shoppingkampagne et must! Shoppingannoncer har i dag også deres egen fane på Google, og annoncerne vises i billedeformat sammen med titel, pris, anmeldelser og butikens navn. Denne type annonce er meget effektiv, men også en af de mere komplicerede kampagnetyper. Der kræves et ekstra program for at oprette shoppingkampagner, kaldet Merchant Center, hvor du uploader dine produkter og opretter individuelle annoncer for hver vare. Læs mere om Merchant Center her.
Appkampagne
Denne type kampagne giver dig mulighed for at annoncere for din app ved hjælp af Googles automatiske annoncegenereringssystem. I modsætning til andre Google Ads-kampagner opretter du ikke annoncer for din app. Google Ads-robotten trækker i stedet relevante tekstlinjer, billeder, videoer og anden information fra din app og opretter en række forskellige annoncer i forskellige formater, som vises på flere netværk. Du skal blot angive lidt tekst, startbud, budget, sprog og de steder, hvor du vil have, at annoncerne skal vises.
Buildahome opsætter dine kampagner – uanset type!
Vores SEM-eksperter har tidligere arbejdet direkte for Google Ads og er meget erfarne på området. Uanset hvilken type kampagne du ønsker at starte, er de her for dig og din virksomhed. Kontakt os, så fortæller vi mere, og vores SEM-team kan besvare dine spørgsmål!
Kontakt os
Mejladress: [email protected]
Telefonnummer: 010-214 65 65
Besøg os på sociale medier og webben
Webb
Læs andre blogindlæg
Fordele ved Google Shopping for din virksomhed
Hvor meget koster Google-annoncer? Sådan opretter du dit budget