Search intent – Hvordan ved man, hvad ens kunder søger efter?
Når man taler om Search Intent, eller søgehensigt, refererer man til brugerens formål med en given søgning. For at forstå og besvare brugerens spørgsmål mere effektivt er det afgørende at identificere, hvilken type søgning der foretages.
Det kan være en søgning efter en hjemmeside, den nærmeste restaurant, et par nye efterårs-sko, eller hvornår OL i London fandt sted.
Google forsøger at matche brugerens hensigt med de mest relevante resultater, hvilket gør det vigtigt at skabe indhold, der opfylder disse hensigter.
Hvad er Search intent?
Ligesom et kompas hjælper dig med at finde den rette vej, hjælper Search Intent dig med at forstå, hvad dine besøgende søger efter, og på den måde kan du skabe indhold, der leder dem til den information, de søger.
Det handler altså om at forstå, hvad en bruger egentlig leder efter, når de skriver en søgeforespørgsel. Ved at kortlægge deres hensigter kan du skabe relevant og engagerende indhold, der opfylder deres behov og forbedrer din SEO-strategi. Tænk på search intent som dit digitale kompas – det peger dig i den rette retning for at nå din målgruppe og opnå succes online.
Når søgehensigten er tvetydig, viser Google indhold, der henvender sig til forskellige søgehensigter. Du har måske oplevet, at Google har stillet dig et spørgsmål, hvor du skal angive, om du er enig i søgemaskinens resultater eller ej.
Dette spørgsmål stilles, så Google kan træne sine algoritmer til bedre at præsentere relevant indhold og sortere det, der er irrelevant. Googles mål er jo trods alt, at brugerne skal kunne finde det mest relevante indhold.
Kategorier for Search intent
Her gennemgår vi de fire standardiserede søgehensigter, der findes.
- Transaktionssøgninger: Brugeren er klar til at købe noget og søger efter et specifikt produkt eller en tjeneste.
- Kommersielle søgninger: Brugeren overvejer forskellige muligheder og sammenligner produkter eller tjenester, inden de træffer en købsbeslutning.
- Navigeringssøgninger: Brugeren ved allerede, hvilken hjemmeside de vil besøge, men i stedet for at søge på URL’en søger de på navnet. Eksempel: “Gmail” eller “YouTube”.
- Informationssøgninger: Brugeren søger efter information om et bestemt emne, ofte i form af et spørgsmål eller en bred søgeterm.
Disse kategorier er standard, men der findes selvfølgelig også andre mindre eller indirekte relaterede kategorier. Overlapning mellem kategorierne sker også, da mange søgeord har forskellige hensigter.
Transaktionssøgninger
Her handler det om, at søgningen er rettet mod at købe noget – et fysisk eller digitalt produkt eller en tjeneste. Mange gange ved de ikke præcist, hvad de vil købe, men har en produktkategori i tankerne og er klar til at tage kreditkortet frem, så snart de har fundet det rette.
På dette stadie kigger de måske igennem Shopping Ads eller besøger forskellige hjemmesider med lignende produkter eller tjenester for at finde det, der bedst opfylder deres search intent.
Eksempler på søgninger med transaktionshensigt:
- Købe ergonomisk seng
- Billige flybilletter til Grækenland
- Fodret regnjakke
Kommersielle søgninger
Brugeren er på udkig efter et produkt eller en tjeneste, men har endnu ikke besluttet sig for, hvilken type der er den rette for dem. De bruger anmeldelser og sammenligninger på forskellige sider og overvejer forskellige muligheder. Søgeord som “sammenlignet med”, “top 10”, “bedste”, “anmeldelse” er typiske ved kommercielle hensigter, som ofte også er lokale søgninger.
Eksempler på søgninger med kommerciel hensigt:
- Bedste thaimad nær mig
- Webbureau i Helsingborg
- Anmeldelse af JBL-højttalere
Navigeringshensigt
Den, der søger, ved allerede, hvad de leder efter, men måske ikke kender den præcise webadresse eller er for doven til at skrive hele webadressen og søger blot på navnet uden f.eks. .com eller .dk. Det kan også være, at de leder efter vejbeskrivelser, hvis det drejer sig om et fysisk sted.
Eksempler på navigeringssøgninger:
- Gmail login
- Tropikariet Helsingborg
- Buildahome søgemaskineoptimering
Informationssøgning
Dette er en bred kategori og også den mest almindelige søgehensigt. Det kan være en søgning om f.eks. vejret i morgen eller hvem, der vandt den sidste SM-kamp. En anden typisk situation, hvor man laver en informationssøgning, er, når det diskuteres, hvem der har ret om noget bestemt.
Et perfekt eksempel er “hvad er Brasiliens hovedstad”. Google viser svaret direkte på SERP (søgeresultatsiden) i et såkaldt videnskort, der ser sådan ud (nedenfor), hvor også lignende søgninger bliver vist som forslag.
Andre eksempler på informationssøgninger:
- Sjove fakta om webdesign
- Hvor gammel er Sveriges dronning?
- Hvilken klub spiller Messi i nu?
Hvordan arbejder jeg med Search Intent?
Den bedste måde at arbejde med Search Intent på er at sikre, at du altid er opmærksom på, hvem du skriver indhold til. Hvis du skriver indhold om et bestemt søgeord, hvad vil den person, der søger efter indholdet, egentlig finde?
Har du netop oprettet en produktside om løbesko, bør du forvente, at den person, der lander på siden, søger efter løbesko. Hvad vil den person så gerne se på siden?
Udover selve modellen bør pris, størrelse og forskellige produktspecifikationer også nævnes.
Skriver du et blogindlæg om “de bedste rejsemål i Grækenland”, er det nok folk, der endnu ikke har besluttet sig for, hvor de vil rejse, men som stadig kigger på alternativer. Dette ville altså være et informativt indlæg om, hvad de forskellige steder har at tilbyde.
Et blogindlæg med en top 10-liste ville nok være præcis, hvad de leder efter. Men hvis søgeordet derimod er “flybilletter Grækenland”, er søgningen snarere kommerciel og bør besvares med en side, hvor besøgende hurtigt kan booke deres flybillet.
En god måde at komme i gang på er at lave en liste over de vigtigste nøgleord på din hjemmeside. Gennemgå dem og marker, hvilken kategori de forskellige søgeord bedst matcher med. Når du så skaber indhold for søgeordene, kan du bruge denne liste som reference.
Hvorfor er Search Intent vigtigt?
Search Intent er vigtigt at forstå, når man arbejder med SEO (søgemaskineoptimering) og SEM (betalte annoncer på søgemaskiner) for sin hjemmeside. Googles mål er at give sine brugere den information, de leder efter. At forstå Search Intent er derfor en af de vigtigste faktorer for at gøre din side brugervenlig. De rette søgeord skal matches med det rette indhold, hvilket sikrer, at du får de rette besøgende og potentielle kunder.
Hos Buildahome hjælper vi dig selvfølgelig med dette! Vores SEO- og SEM-eksperter forklarer og konfigurerer alt, hvad du behøver, så din hjemmeside tiltrækker de rette personer på det rette tidspunkt.
Kontakt os
Mejladress: [email protected]
Telefonnummer: 010-214 65 65
Besøg os på sociale medier og webben
Webb
Læs andre blogindlæg
Alternativer til Google Analytics
Nye Google Analytics 4 vs. Universal Analytics
Søgeordsanalyse: Find de rette søgeord til din hjemmeside
Målgruppeanalyse – hvad betyder det for din hjemmeside?