Google Shopping-kampagner til din e-handel – opdateringer og gode tips!
En kampagnetype, der er fremragende at bruge, når du vil reklamere for individuelle produkter i din e-handel, er Google Shopping-kampagner. Med ét enkelt klik på annoncen kommer besøgende direkte ind på produktsiden og kan gennemføre et køb. Super nemt! I dette blogindlæg dykker vi dybere ned i Google Shopping-kampagner og fortæller også om de seneste opdateringer, så læs videre!
Hvordan fungerer Google Shopping-kampagner?
For at få dine shopping-annoncer til at fungere skal du først og fremmest oprette en konto i Merchant Center og uploade alle nødvendige produktdata samt anden information, som fx virksomhedens adresse og kontaktoplysninger.
Når dine annoncer er aktive, bruger Google produktdata og ikke søgeord til at afgøre, hvornår dine produkter skal vises. Det fungerer dog på lignende vis, idet den information, du uploader, matches med brugernes søgninger, og de mest relevante resultater vises.
Hvad vises i en shopping-annonce?
Annoncerne kan se forskellige ud afhængigt af skærm og enhedstype. Hver annonce indeholder et billede, en pris, en titel og butikkens navn. Du kan også fremhæve produkter med midlertidige tilbud. Når du har opnået mindst 50 anmeldelser (samlet for alle produkter), kan du begynde at vise dem i annoncerne.
Hvad koster det?
Ligesom andre Google Ads-annonceformater deltager Google Shopping-annoncer i auktioner, hvor den højeste budgiver vinder. Du betaler dog kun, når nogen klikker på annoncen – denne type annoncer kaldes CPC, som står for “cost per click” (på dansk: pris pr. klik). Hvor meget koster det så? Det afhænger af konkurrencen – din niche, hvor mange andre webshops der sælger samme type produkt, og hvor meget de er villige til at betale for et klik. Læs mere om CPC-budgivning her.
Hvor vises annoncerne?
Google Shopping-annoncer vises ofte øverst i søgeresultaterne på Googles resultatside (SERP). I nogle lande findes der en separat fane øverst kaldet “Shopping”, som du kan klikke på. Du kan også se dem på siden adskilt fra søgeresultaterne, blandt billeder og på websites, der tilhører Googles søgepartnere (hvis dette er indstillet).
Opdateringer
Smarte Shopping-kampagner og lokale kampagner overgik til Performance Max i 2022. Det betyder, at du får de samme grundlæggende funktioner som i de tidligere programmer, men også adgang til nyt annonceplads og nye indsigter. Det værktøj blev lanceret i april 2022, og fra juni til september blev alle konti automatisk opgraderet til Performance Max.
Fordele ved Performance Max-kampagner
Her er nogle af fordelene ved Performance Max:
- Maksimerer dine markedsføringsmål i hele Google Ads-universet baseret på dine forretningsmål.
- Viser dine annoncer på YouTube, i Display-netværket, søgenetværket, Gmail, Maps og i forslag.
- Få flere konverteringer – annoncering via Performance Max giver i gennemsnit 12 % højere konverteringsværdi.
- Få mere omfattende rapportering om målgrupper og andre data.
- Yderligere funktioner.
Hvad sker der efter opgraderingen?
Når du er opgraderet til Performance Max, bliver dine smarte Shopping-kampagner eller lokale kampagner automatisk slettet. Du kan ikke ændre eller genaktivere dem, men du vil stadig have adgang til tidligere data via din Google Ads-konto. Læs mere om Performance Max her.
Hjælp til Google Shopping-kampagner
Driver du en e-handel og har brug for hjælp til at opsætte Google Shopping-annoncer? Synes du, at Merchant Center og Performance Max tager for lang tid at lære, og vil du hellere have nogen til at håndtere det for dig, så du kan fokusere på andre ting? Så er du kommet til det rette sted!
Vores SEM-specialister hos Buildahome hjælper dig gerne. De har erfaring med både store og små projekter og står klar til også at hjælpe dig!
Kontakt os, så fortæller vi mere!
Kontakt os
Mejladress: [email protected]
Telefonnummer: 010-214 65 65