Søgeoptimering for YouTube – Den næstmest anvendte søgemaskine
Det mest almindelige er måske, at man konfigurerer søgeoptimering kun til Google, som er den største søgemaskine i verden i dag. I denne artikel vil vi dog tage et nærmere kig på, hvad der gælder, når det kommer til søgeoptimering for YouTube, som er den næstmest anvendte søgemaskine.
YouTube i tal
Det samlede antal YouTube-brugere pr. måned når op på over 2 milliarder, og næsten 5 milliarder videoer bliver set på YouTube hver dag. Cirka 300 timers video uploades til YouTube hvert minut! 51 % af YouTube-brugerne besøger platformen dagligt, og hele 81 % af brugerne befinder sig uden for USA. Lidt flere mænd (56 %) end kvinder (44 %) bruger videoplatformen, som er tilgængelig i 100 lande og på 80 sprog. Mere end 70 % af al tid, der bruges på at se videoer, foregår på mobile enheder. Dermed udgør YouTube hele 25 % af den samlede globale mobildatatrafik!
Disse tal gør YouTube til den næstmest anvendte søgemaskine efter Google. YouTube har været ejet af Google siden 2006.
Godt at vide
Det meste af det, folk ser på YouTube – nærmere bestemt 70 % – bestemmes af “anbefalingsalgoritmen”. Dette er vigtigt at huske, især når man vælger søgeord og andre SEO-aspekter, som vi snart vil gennemgå. Hvis en video ikke er tilstrækkeligt iøjnefaldende eller af anden grund ikke fænger, bliver den forladt inden for 10 sekunder i 1 ud af 5 tilfælde.
Tjen penge på YouTube
Som du måske ved, kan man tjene penge på sine YouTube-videoer. I Danmark kan man tjene mellem 5 og 40 kroner pr. 1.000 visninger, afhængigt af videoens kvalitet og konkurrencen. Det lyder måske ikke som meget, men det kan blive til en hel del penge i sidste ende. For eksempel kan en video med 150.000 visninger give mellem 600.000 og 6 millioner kroner!
Man skal derfor ikke undervurdere kraften i YouTube og huske, at man både kan lave betalt og organisk reklame via videoindhold.
Søgeoptimering for YouTube-videoer
Nu er det tid til at gennemgå de forskellige faktorer, der skal implementeres eller vurderes, når det handler om søgeoptimering for YouTube og dine videoer.
Vælg dine søgeord med omhu
Lav en grundig søgeordsundersøgelse og identificer, hvilke termer der har lav konkurrence, men som har potentiale til at tiltrække store mængder besøgende.
Du kan bruge søgeordsværktøjer som:
- WordStreams (gratis søgeordsværktøj)
- Google Keyword Planner
- Moz eller Semrush.
Brug nøgleord i din videotitel
Når det kommer til søgeoptimering, er det vigtigt at inkludere dit nøgleord/søgeord i videotitlen. De mest almindelige søgeintentioner er informationssøgning, e-handel, navigation og transaktioner. Hvis du inkluderer kundens intention i titlen, har du større chance for at dukke op i søgeresultaterne.
Inkluder nøgleordet i din videofil
Gem din fil med et navn, der indeholder dit søgeord eller søgefrase, inden du uploader den. Dette er et superenkelt tip, der straks forbedrer din video-rangering og er godt for søgeoptimering!
Søgeoptimering for din videobeskrivelse
En meget vigtig faktor for rangering er at have en optimeret og relevant videobeskrivelse. Bemærk, at hvis du senere ændrer beskrivelsen, vil den blive genindlæst, hvilket betyder, at den “starter forfra” i algoritmen. Derfor er det bedst at gøre det korrekt fra starten.
Brug hashtags
På sociale medier bruges hashtags (#) til at hjælpe brugere med at finde indhold, der svarer på deres spørgsmål på tværs af platforme. Tilføj hashtags i beskrivelsen, og eventuelt også i titlen for bedre søgeoptimering.
Tilpas din miniature
Miniaturebilledet (som vises i forslag) kan være afgørende for at fange brugernes klik. Det er det første, der fanger besøgendes opmærksomhed, når de scroller gennem YouTubes søgeresultater. Sørg for, at dit miniaturebillede er virkelig godt og iøjnefaldende!
Vælg kategori
Det kan virke indlysende, men det er stadig værd at nævne, at valget af kategori for din video også fremmer søgeoptimering på YouTube. Dette vælger du som en del af processen, når du uploader videoen.
Tilføj undertekster
En god bonus for bedre søgeoptimering og rangering er at tilføje undertekster, så også hørehæmmede personer kan forstå, hvad der siges i videoen. Du kan også oversætte videoen og tilføje undertekster på f.eks. engelsk eller måske spansk, som også er et af verdens mest talte sprog.
Sjove fakta!
- Den mest sete YouTube-video i verden er “Baby Shark Dance” med 9,53 milliarder visninger.
- Den allerførste video blev uploadet i 2005 og var et klip fra San Diego Zoo.
- YouTube var oprindeligt tiltænkt som en datingside.
Vi håber, at du har lært noget nyt om søgeoptimering for YouTube, og at du gemmer denne information til næste gang, du uploader en ny video!
Hvis du har brug for hjælp med søgeoptimering, kan du kontakte os hos Buildahome, så løser vi det!
Kontakt os
Mejladress: [email protected]
Telefonnummer: 010-214 65 65
Besøg os på sociale medier og webben
Webb
Læs andre blogindlæg
Off-Page SEO: Alt hvad du behøver at vide
Lokal linkbuilding: Strategier for 2024 og fremad
Hvorfor er min hjemmeside ikke synlig på Google? Her er de mest almindelige årsager